Jakie światła powinien mieć włączone samochód holowany?

| kategoria: porady

Nie takie holowanie proste…

Wbrew pozorom, holowanie samochodu nie jest kwestią łatwą. Jest to jedna z trudniejszych czynności, które czekają na kierowców. Wszystko dlatego, że biorą oni większość odpowiedzialność za innych uczestników ruchu, jak również i muszą zmagać się z licznymi utrudnienia w postaci między innymi brakiem wspomagania układu kierowniczego oraz hamulcowego (o ile w holowanym pojeździe nie pracuje silnik). Co więcej, holujący musi też wiedzieć, jak przewidywać rozwój zdarzeń oraz odpowiednio wcześniej reagować na nie. Również istotne jest zadbanie między innymi o właściwe napięcie liny w trakcie zatrzymywania.

Biorąc wszystko pod uwagę, należy potwierdzić smutny fakt – wielu kierowców nie ma pojęcia, jak holować samochód w bezpieczny i prawidłowy sposób.

Limity prędkości, czyli ile można jechać podczas holowania?

Holowanie samochodu jest związane z wieloma przepisami, których należy przestrzegać. Jednym z nich są limity prędkości. Wynoszą one odpowiednio trzydzieści kilometrów na godzinę w obszarze zabudowanym oraz sześćdziesiąt kilometrów na godzinę poza obszarem zabudowanym. Co ciekawe, jazda z prędkością osiemdziesięciu kilometrów na godzinę w terenie zabudowanym często kończy się odebraniem prawa jazdy osobie holującej.

Ponadto, kierowcy w pojeździe holowanym i holującym muszą posiadać odpowiednie uprawnienia oraz  – co ważne – muszą być bezwzględnie trzeźwi. Powinni także mieć przy sobie prawo jazdy.

Odpowiednia widoczność pojazdów holowanych i holujących

Niezwykle ważna jest także kwestia widoczności samochodów holowanych i holujących. Pojazd holowany musi posiadać z tyłu, po lewej stronie, trójkąt ostrzegawczy. jednocześnie nie można go zamontować pośrodku auta lub położyć za tylną szybą. Często – zamiast trójkąta – używa się żółtych sygnałów błyskowych, które mogą dojrzeć inni uczestnicy ruchu. Są to tak zwane koguty. Jeśli widoczność jest nieodpowiednia, samochód powinien także mieć włączone światła pozycyjne. Nie wolno włączać świateł mijania, ponieważ te służą do oświetlania drogi, a w tym wypadku mogą tylko oślepić kierującego pojazdem holującym. Auto holowane nie może mieć również włączonych świateł awaryjnych. Mogą one zmylić kierowców jadących za nim.

W przypadku auta holującego, wielu kierowców popełnia błąd w postaci włączenia świateł do jazdy dziennej. W trakcie holowania jednak pojazd musi mieć bezwzględnie włączone światła mijania.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W przeszłości często zdarzały się wypadki z samochodami holującymi i holowanymi, które nie posiadały odpowiedniego połączenia. Należy bezwzględnie pamiętać, że zanim samochody ruszą, muszą być tak połączone, by rozłączenie ich było całkowicie niemożliwe.

W kwestii bezpieczeństwa należy pamiętać także, by odległość między dwoma autami nie wynosiła więcej niż trzy metry (jeśli połączenie jest sztywne) oraz nie więcej niż cztery do sześciu metrów przy połączeniu giętkim. Połączenie powinno być też oznakowane na przemian białymi i czerwonymi pasami, bądź zaopatrzone w chorągiewkę czerwoną lub żółtą. W zależności od połączenia, istotna jest sprawność hamulców. W pojeździe holowanym na sztywnym połączeniu sprawny musi być co najmniej jeden układ, a przy giętkim – co najmniej dwa układy.

Holowanie bez kierowcy… Czy to możliwe?

auto stoi na poboczu a kobieta trzyma telefon oparta o samochód

Osoby prowadzące auto holowane i holujące muszą posiadać odpowiednie uprawnienia

Wiele osób zastanawia się, jak możliwe jest holowanie samochodu bez kierowcy, który będzie w nim siedział. Otóż, można tego dokonać tylko i wyłącznie z wykorzystaniem urządzeń, na które najeżdża się przednimi kołami pojazdu holowanego. Wówczas w pojedzie niepotrzebny jest kierowca, a układ kierowniczy czy hamulcowy nie muszą być sprawne. W tej kwestii jednak należy pamiętać, że rzeczywista masa całkowita auta holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.

Jednocześnie jednak warto wspomnieć, że nie ma przepisu, który mówiłby o tym, że pojazd holowany musi być lżejszy od pojazdu holującego, jeśli w środku znajduje się kierowca, a układ kierowniczy i hamulcowy są sprawne. 

Pojazd holowany bez pasażerów?

Wśród niedoświadczonych osób krąży również pewien mit, który mówi o tym, że w pojeździe holowanym nie może siedzieć pasażer. Również, tak jak w przypadku wagi rzeczywistej auta, nie ma przepisu, który zabraniałby tego.

Jakiego holownika użyć?

Wbrew pozorom, kwestia wyboru odpowiedniej taśmy lub linki holowniczej jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa. Pomimo że można je zakupić niemal na każdej stacji benzynowej, supermarkecie czy sklepie motoryzacyjnym, to jednak produkty najtańsze często nie spełniają swojej funkcji i mogą przyczynić się do niebezpiecznych sytuacji. Ich ceny zaczynają się od dwudziestu złotych w górę. Hol można również zrobić samodzielnie – nie ma przepisów, które by tego zabraniały. Wówczas niezbędna będzie jaskrawa, szeroka taśma albo stalowa linka, a także dwa mocne zaczepy. W przypadku własnoręcznie robionych holowników należy pamiętać, by nie przekroczyć dozwolonej przez przepisy odległości do sześciu metrów. Istnieje też możliwość zakupu holu w barwach biało-czerwonych. To wówczas pozwala uniknąć zaczepiania chorągiewki. 

Jednocześnie należy pamiętać, że bezwzględnie nie wolno holować pojazdu z pomocą taśmy kinetycznej.

Mocowanie holu, czyli o czym pamiętać?

Niezwykle istotne jest to, jak mocuje się hol. Otóż, taśmy czy linki nie wolno absolutnie mocować do elementów zawieszenia. Jest to bardzo ryzykowne i stwarza niebezpieczeństwo wjechania na hol, bądź też uszkodzenia zawieszenia lub części nadwozia. Hol należy zamocować do ucha holowniczego, który jest tak zaprojektowany, by w trakcie holowania nie było z tym problemu. Często kierowcy posługują się też hakiem w pojeździe holującym, ale ten może się odczepić.

Jak prowadzić, by było bezpiecznie?

kierowca siedzi na ziemi oparty o auto w trakcie wymiany koła

Holowanie to czynność, która wymaga zachowania najwyższej uwagi i bezpieczeństwa

Holowanie to przede wszystkim czynność, która wymaga od kierowców pojazdów holujących płynnej i łagodnej techniki jazdy. Wszystko dlatego, że łatwo jest uszkodzić lub zerwać linkę oraz ucho holownicze. Co więcej, należy mieć na uwadze, że w trakcie zmiany pasa ruchu czy wjazdu na skrzyżowanie, prowadzi się w rzeczywistości dwa pojazdy jednocześnie, co oznacza zdwojoną ostrożność. Ciekawą praktyką jest także dotknięcie pedału hamulca (przed rozpoczęciem hamowania w aucie holującym) na kilka sekund, co pozwala wysyłać sygnału kierowcy holowanemu, by ten wcześniej rozpoczął hamowanie.

Kierowca holowany ponadto musi pilnować nieustannie napięcia linki. Jeśli ta zacznie się lekko luzować, wówczas należy delikatnie nacisnąć hamulec. Jeśli jest ona z kolei napięta, wówczas oznacza to, że odległość między pojazdami jest odpowiednio duża i nie ma żadnego ryzyka zerwania lub najechania na nią. Oprócz tego, osoba holowana musi umieścić kluczyk w stacyjce i przekręcić go, tak aby nie zablokować kierownicy. Musi bowiem w trakcie holowania manewrować nią, naśladować ruchy kierowcy pojazdu holującego.

Mam nadzieję że udało mi się przybliżyć proces holowania auta. Jeżeli nie chcesz podejmować się tego samodzielnie i zlecić holowanie profesjonaliście – zachęcam do kontaktu z naszą firmą!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *